Neratovická
společnost Spolana, která patří do rafinérské a petrochemické skupiny
Unipetrol, uvedla do provozu novou teplárnu sloužící pro výrobu páry nezbytné
pro provoz areálu. Celková investice dosáhla 200 milionů korun.
„Nová
kotelna na zemní plyn nahradila stávající teplárnu spalující hnědé uhlí. Ta
byla vyřazena z provozu a postupně bude demontována ve shodě
s platným integrovaným povolením,“ vysvětluje
Miroslav Falta, jednatel společnosti Spolana, a dodává: “Přechodem z hnědého uhlí na zemní plyn a instalací
moderních kotlů došlo k výraznému snížení objemu látek vypouštěných do ovzduší.
Emise oxidu siřičitého klesnou o 99 %, emise prachu a oxidů dusíku o 90 % a
emise oxidu uhelnatého o 60 %.“
Výstavba teplárny byla zakázkou na klíč a
zahrnovala veškeré stavební práce včetně instalace dvou parních kotlů na zemní
plyn o výkonu 2 x 35 tun páry za hodinu, řídicího systému, napojení na parovody
a přípravu redukčních stanic. Realizaci provedlo konsorcium společností ČEZ
Energetické služby z holdingu ČEZ ESCO a Envir & Power Ostrava.
„Doba uhelná v Česku i
v Evropě postupně končí a také závodní energetiky budou přecházet na
ekologičtější paliva s menšími emisemi škodlivých látek i CO2, podobně
jako Spolana. Zájem o tato řešení roste a my jsme i díky nim jednička na trhu
průmyslové energetiky v Česku,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
Největší výzvou během celé stavby byla
instalace dvou plynových kotlů o velikosti 10 x 5 metrů a hmotnosti 162 tun
v listopadu 2018. Kotle o výkonu 70 tun páry za hodinu byly vyrobeny
společností Bosch Industriekessel GmbH v německém Gunzenhausenu nedaleko
Norimberku. Jejich transport do 400 km vzdálených Neratovic trval pět dní a
kvůli dopravním omezením způsobeným nadměrnou velikostí nákladu se celková
cesta transportu prodloužila na 550 km.
„Tým našich
odborníků ve spolupráci s Policí České republiky převoz kotlů pečlivě plánoval
po dobu několika týdnů. Transport byl zajištěn nízkopodlažní soupravou se
speciálním hydraulickým návěsem pro nadrozměrné náklady, díky němuž lze
upravovat aktuální výšku celé soupravy. Ta se musela cestou vejít pod deset
nízkých mostů. Celková délka soupravy byla 34 metrů,“ popsal složitý transport Miroslav Falta a
dodal: „Aby náklad projel vstupní branou,
museli jsme ubourat plot, vyštěrkovat okolí vrátnice a dočasně demontovat
stojany se čtečkami vstupních karet.“
.jpg)
.jpg)
Skupina
Unipetrol je největší rafinérskou a petrochemickou společností v Česku.
Zaměřuje se na zpracování ropy a na výrobu, distribuci a prodej pohonných hmot
a petrochemických produktů – zejména plastů a hnojiv. Ve všech těchto oblastech
patří k významným hráčům na českém i středoevropském trhu. Do skupiny Unipetrol
spadají rafinérie a výrobní závody v Litvínově a Kralupech nad Vltavou,
společnost Paramo se značkou Mogul v Pardubicích a Kolíně, neratovická
společnost Spolana a dvě výzkumná centra v Litvínově a Brně. Součástí
Unipetrolu je i síť čerpacích stanic Benzina v Česku a na Slovensku. V Česku je
Benzina s počtem 417 stanic největším řetězcem, na Slovensku s 13
stanicemi od roku 2019 nejrychleji rostoucím řetězcem. Unipetrol je v České
republice jedna z největších firem z hlediska obratu. Za rok 2019 utržila 129
miliard Kč a zaměstnává více než 4 800 lidí. Unipetrol je kromě rozvoje
podnikání hrdý na to, že je společensky odpovědnou společností. Proto věnuje
stejnou míru pozornosti iniciativám zaměřeným na kultivaci a podporu
udržitelného rozvoje, vzdělávání, místních komunit a životního prostředí. V
roce 2005 se Unipetrol stal součástí skupiny ORLEN, která je největším
zpracovatelem ropy ve střední Evropě.
Kontakt: Pavel Kaidl,
tiskový mluvčí, telefon: +420 225 001 407
, +420 736 502 520
, e-mail:
pavel.kaidl@unipetrol.cz